CORONAMAATREGELEN: DRAAG EEN CHIRURGISCH MONDMASKER (geen stoffen) + NEEM GROTE BADHANDDOEK MEE

Wat doet alcohol met je sportprestaties?

In februari gaat Tournéé Minérale van start. Dan kiezen heel wat Belgen ervoor om de hele maand februari geen alcohol te drinken. En dit om allerlei beweegredenen. De ene maakt er een detoxkuur van, de andere doet het op Stichting tegen Kanker te steunen. Hoe dan ook, indien jij meedoet aan Tournéé Minérale ben je zeker en vast gezonder bezig.

Alcohol vóór de sportprestatie

Dat overmatig alcoholgebruik onverstandig is voor de gezondheid , ook zonder sportieve activiteit, weet iedereen. Om nu te zeggen dat elke druppel alcohol onmiddellijk schade uitlokt is echter een kortzichtige opvatting. Er is bovendien geen enkele wetenschappelijke studie die aantoont dat een glaasje alcohol de avond voor de sportwedstrijd direct een negatieve impact heeft op de uitkomst ervan. Sommige mensen slapen zelfs beter na een glaasje en hoeven deze gewoonte dus niet te veranderen. Wanneer je echter onvoldoende diep slaapt na een glaasje alcohol, laat je dit beter achterwege.

De voordelen van Tournéé Minérale:

  • Betere slaap: alcohol zorgt ervoor dat melatonine – het slaaphormoon – minder goed werkt. De combinatie van melatonine en alcohol, beiden kalmerend van aard, kan een tegenstellend effect veroorzaken waardoor je juist onrustig slaapt. Combineer daarom nooit melatonine in medicatievorm (vb. slaapmedicatie) met alcohol.
  • Een gezonde geest en bewustzijn: overmatig alcoholgebruik kan leiden tot heel wat ernstige aandoeningen: verslaving, leveraantasting en zelfs kanker. Tournéé Minérale wil je vooral bewustmaken van wat geen alcohol drinken met jou doet.
  • Gewichtsverlies: er is een duidelijke, wetenschappelijke correlatie tussen alcoholgebruik en je gewicht. Alcohol wordt geabsorbeerd uit het maag- en darmstelsel. De lever zet die alcohol om in azijnzuur (acetaat). Deze stof remt de vetverbranding. Dit maakt van alcohol een vervelende dikmaker.
  • Gezondere huidteint: water werkt zuiverend, ook voor je huid.

Een onvoldoende verkwikkende slaap heeft namelijk wel een negatieve invloed op de sportprestatie. Wie zich goed voelt bij een glaasje, mag dit gerust blijven doen. Het is echter wel niet de bedoeling dat je alcohol in je bloed hebt bij aanvang van de sportwedstrijd. Dit wordt tevens door de World Anti Doping Agency (WADA) zwaar afgestraft.

Alcohol na de sportprestatie

Richtlijnen geven aan dat je 1,5 maal meer vocht dient in te nemen dan het gewicht aan vocht verloren tijdens de sportinspanning. Rehydratie is een belangrijke factor in het recuperatieproces. Alcohol werkt echter vochtafdrijvend doordat het de urineproductie bevordert. Je recuperatieproces verloopt veel trager en je dient bijgevolg nog meer te drinken. Alcohol veroorzaakt een daling van het totale bloedvolume waardoor de hoeveelheid beschikbaar voor de doorbloeding van de spieren afneemt. Afvalstoffen worden onvoldoende snel afgevoerd en bouwstoffen bereiken moeilijker de spieren.

Je mag als sporter dus gerust die frisse pint leegdrinken op voorwaarde dat je eerst voldoende gehydrateerd bent. Dit is een veelvoorkomende fout bij voetballers die onmiddellijk na training de kantine induiken (als die hopelijk binnenkort weer opengaan) of bij wielrenners die onderweg stoppen om samen gezellig te pintelieren. Bovendien beperkt alcohol de heropbouw van glycogeen; de energie nodig om een spier te laten werken. Dit heeft een negatieve impact op de toekomstige prestatie en is dus uit den boze wanneer snelle recuperatie vereist is.

Tips & tricks

  1. Eet zo weinig mogelijk vetten op de dag dat je gaat drinken.
  2. Verleng de tijd tussen een krachttraining en het drinken van alcohol. Wetenschappelijk onderzoek toont immers een negatief verband tussen alcoholverbruik en spierontwikkeling.
  3. Eet minder op de avond dat je alcohol drinkt. Alcohol bevat immers veel calorieën en zo voorkom je dat je boven je dagelijkse aanbevolen caloriebehoefte uitkomt.
  4. Eet voldoende koolhydraten en eiwitten vóór je alcohol drinkt. Dit verlaagt immers de snelheid waarmee de alcohol wordt opgenomen in het bloed.
  5. Opteer voor alcohol met weinig calorieën: wijn, champagne en (zuivere) wodka.

Momenteel zijn de cafés, restaurants en sportkantines nog gesloten omwille van de huidige coronamaatregelen. Als we – hopelijk heel binnenkort – opnieuw op stap mogen om een glaasje te drinken, zal het alcoholgebruik opnieuw aanzienlijk stijgen. Wees verstandig en houd dit artikeltje in het achterhoofd.