CORONAMAATREGELEN: DRAAG EEN CHIRURGISCH MONDMASKER (geen stoffen) + NEEM GROTE BADHANDDOEK MEE

Blijf bewegen tijdens de lockdown!

Bewegen is goed voor de algemene gezondheid. Toch slagen velen onder ons er maar niet in om de vooropgestelde norm aan wekelijkse lichaamsbeweging te halen. Excuses zoals “te moe” of “een te drukke agenda” worden frequent aangewend om ons luie zetelgedrag te rechtvaardigen. Wist je dat zelfs je wekelijkse sportinspanningen teniet worden gedaan als je de rest van de week al zittend doorbrengt?

We zitten te veel te lang: tijdens het ontbijt, in de auto, op het werk, voor de televisie, … ! Die 10 000 stappen, is dat wel écht genoeg? Langdurig in dezelfde houding zitten of staan vermoeit het lichaam. En we zitten met z’n allen de laatste tijd wel heel erg vaak. Twee maal in de week fitnessen na een hele werkdag volstaat bijgevolg niet om je optimaal fit te voelen. Sporten is bewegen maar beweging is nog altijd niet sporten. Wie dagelijks een half uurtje intensief sport en voor de rest van de week aan zijn of haar stoel genageld zit, is eigenlijk niet goed bezig, ook al haal je in theorie de beweegnorm.

Invloed van de coronapandemie op ons beweeggedrag

Het aantal thuiswerkers is sinds de coronapandemie enorm gestegen. Inherent hieraan verbonden stijgt ook het gemiddelde aantal zituren per dag. We hoeven ons namelijk niet langer te verplaatsen richting kantoor of de werkplek, het toilet is veel dichter bij en sommigen beschikken helemaal niet over een extra bureauruimte waardoor de lunch letterlijk tussen de papieren door genuttigd wordt. In onze praktijk Embodhi vertaalt dit zich als een toegenomen aantal patiënten met voornamelijk rug-, nek- en kaakklachten al dan niet gekoppeld aan spanningshoofdpijn. Het valt mij op dat personen die het zitten nauwelijks of niet onderbreken frequenter kampen met spier- en gewrichtsproblemen, alsook rug- en nekklachten en vermoeide ogen.

Helaas kunnen we niet zo heel veel doen onder de huidige omstandigheden. We raken het wandelen stillaan beu en we weten nauwelijks nog te kiezen tussen het wel zéér uitgebreide online sportaanbod. Ook dat raken we stillaan moe. Eerlijk? Ik geef véél liever yogales in real life dan online vanuit de kamer die tijdelijk omgebouwd is tot mini yogastudio (zucht). En toch is het best goed om te blijven bewegen, vol te houden. Beweging is niet alleen goed om de vele zituren te onderbreken maar helpt ook om het hoofd zo nu en dan even rust te bieden in deze hectische crisisomstandigheden.

Als kinesitherapeut en fervent sporter ben ik ervan overtuigd dat het veel beter is om dagelijks licht tot matig intensief aan beweging te doen. Hierbij dient de hartslag licht te verhogen, daag je het cardiovasculaire stelsel uit en train je het bovendien de uithouding. Langdurig zitten is uit den boze. Onderzoek toonde aan dat wie langdurig zit, een verhoogd risico heeft op overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes type II, hartaandoeningen, maag- en darmziekten, depressie en zelfs vroegtijdig overlijden. Je kan het zitten/staan gemakkelijk onderbreken door eens een glas water te halen, wandelend te bellen of op een andere verdieping naar het toilet te gaan. Dit is zeker aangewezen voor personen met een zittend beroep. Oh ja, ik doel op jou in het bijzonder; jij die van thuis uit werkt!

De vele voordelen van frequente lichaamsbeweging
  • Preventie van rug- en nekklachten
  • Opbouw van de conditie en behoud van de fysieke fitheid
  • Verbetering van het slaappatroon
  • Vermindering van de stress
  • Verbeterde lichaamssamenstelling: meer spiermassa en een lager vetpercentage
  • Lager risico op:
    • Hart- en vaataandoeningen
    • Diabetes type II
    • Een hoge bloeddruk
    • Osteoporose (= botontkalking)
    • Overgewicht
    • Dikke darmkanker
    • Depressie
Veilig bewegen is een must

Sommige mensen vinden het moeilijk om hun eigen fysieke grenzen in te schatten. Ze drijven zichzelf vaak tot het uiterste en moeten achteraf overmatig rusten. Overbelastingblessures door overdreven sporten is dan ook de meest voorkomende beginnersfout. Ongezond bewegen is dus wel degelijk mogelijk!

Heb je nog nooit eerder gesport of begin je opnieuw met sporten na een lange periode van inactiviteit, raadpleeg dan eerst een arts alvorens van start te gaan. Dit is zeker aangewezen in volgende situaties:

  • Aanwezigheid van hartproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Regelmatig bewustzijnsverlies of evenwichtsstoornissen
  • Kortademigheid bij lichte/matige inspanningen
  • Gewrichtsproblemen
  • Zwangerschap

Kies voor een personal trainer, kinesitherapeut of coach met een degelijke opleiding. Liever iemand die niet bekend is op social media dan een Instagramwonder waarbij de persoonlijke, individuele begeleiding ver zoek is. Een tijdje geleden postte iemand een filmpje van een “buikspieroefening voor een meer opgerichte houding”. Die persoon had duidelijk geen enkel inzicht in de bewegingsketens van het lichaam. De oefening trainde namelijk hoofdzakelijk de heupspieren, welke de opgerichte houding alles behalve ondersteunde en zelfs tegenwerkte. Jammer dat die persoon mijn vriendelijke, goedbedoelde advies met een snijdige opmerking de rug toekeerde. Ook ik ben eeuwige student en leer nog dagelijks bij. Een goede coach/trainer/kinesitherapeut/arts/… stelt zich ook open op om te luisteren naar wat iemand met kennis van zaken te vertellen heeft. Ik betreur het dan ook persoonlijk enorm dat er heel wat mensen zijn die ervan uitgaan dat wanneer ze sportief zijn, ze ook goede coaches zijn. Het omgekeerde is zeker ook waar; er zijn heel wat coaches die nooit zelf de top bereikt hebben maar hun sport enorm goed begrijpen waardoor ze van jou wel een topper kunnen maken. Heb je vragen omtrent starten met bewegen of sporten? Aarzel dan niet en vraag raad (aan de juiste personen).

Veel beweegplezier gewenst,

Lien