CORONAMAATREGELEN: DRAAG EEN CHIRURGISCH MONDMASKER (geen stoffen) + NEEM GROTE BADHANDDOEK MEE

Mama-baby yogales: zalig ontspannen met je kindje

Op haar YouTube kanaal deelt onze bewegingsexpert Lien Matthijs regelmatig yogalesjes en speciaal voor Libelle Mama maakte zij er eentje om met je kleine spruit te doen. Veel plezier!
WAAROM MAMA-BABY YOGA?
  • Tijdens een mama-baby yogalesje kun je als pasbevallen mama op een rustige manier werken aan je postnataal herstel. De poses en stretches zijn eerder zacht en volgen het ritme van je baby.
  • Het is bovendien een moment waarbij je jouw kindje in de yogahoudingen betrekt om zo de band met je pasgeboren spruit te versterken.
  • Door de verscheidene poses en verschillende manieren van aanraken, bevorder je ook de ontwikkeling en het algemene welzijn van je kindje.
NOG VOORDELEN VAN OEFENEN MET JE KIND
  • Door het nauwe huidcontact met je baby stil je zijn huidhonger en ga je een diepere connectie aan.
  • Het trekken van gekke bekken en gebruiken van babytaal stimuleert de sociale vaardigheden van je kindje waardoor ze sneller in interactie gaan om te connecteren met jou als moeder.
  • Samen oefenen stimuleert op bijzondere wijze de emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling. Vooral het evenwichtsorgaan wordt goed uitgedaagd door regelmatige bewegingsverandering.

Tijdens zo’n mama-baby yogalesje leer je bovendien in te spelen op de noden van je kind. Het correct interpreteren van deze signalen geeft je baby een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Zo kun je meer stimuleren bij verveling. Of kijkt je baby weg van jou? Dan is hij/zij wellicht overprikkeld en kun je even een massage of knuffel inlassen.

WANNEER KUN JE STARTEN MET MAMA-BABY YOGA?

Bij een ongecompliceerde zwangerschap mag je al relatief vroeg van start gaan. Bij twijfel vraag je best even advies aan je gynaecoloog. Maar in principe doe je in je dagelijkse leven ook heel wat. Je gebruikt je buik- en rugspieren om je baby uit het bedje te tillen, je doet regelmatig squats om de Maxi-Cosi op te heffen. En traplopen maakt wellicht ook deel uit van je dagelijkse activiteiten. Een rustige yogasessie kan dus helemaal geen kwaad zolang je luistert naar je eigen lichaam en je grenzen respecteert.

Ook voor je baby geldt er niet echt een leeftijdsbeperking. Wel moet je weten dat een pasgeborene nog niet voldoende hoofd- en nekcontrole heeft, waardoor je het hoofdje goed moet ondersteunen. Hoe ouder je baby, hoe meer die groeit en hoe meer inspanning jouw spieren zullen leveren. Win-win! En wanneer je baby reeds kan kruipen, wordt de les alleen uitdagender en speelser.

TIPS VOOR JE VAN START GAAT:
  • Kies voor een rustige, prikkelvrije omgeving.
  • Kleed je baby voldoende warm maar met de mogelijkheid om eventuele kleertjes uit te doen.
  • Een extra dekentje is ideaal om je oogappel comfortabel te positioneren.
  • Haal er je baby’s favoriete speeltje of knuffeltje bij.
  • Een zacht achtergrondmuziekje creëert extra sfeer en gezelligheid.
  • Plan geen mama-baby yoga in net na de borstvoeding of het flesje om een knoeiboel te vermijden.
  • Kom maar op met die babybrabbeltaal!
MagazineLibelle Mama Online
RedactriceCharlotte Teugels
PROEF HIER VAN EEN EASY MAMA-BABY YOGALESJE: