CORONAMAATREGELEN: DRAAG EEN CHIRURGISCH MONDMASKER (geen stoffen) + NEEM GROTE BADHANDDOEK MEE

Sporten kan, zolang je naar je lichaam luistert.

Een zwangerschap hoeft geen reden te zijn om minder te bewegen.

Rust roest, ook tijdens een zwangerschap. Toch staan veel vrouwen weigerachtig tegenover bewegen met een baby in de buik. “Toekomstige mama’s zijn vaak bang om hun baby schade te berokkenen door te bewegen tijdens hun zwangerschap”, zegt kinesitherapeute en sportexperte Lien Matthijs. “Het tegendeel is waar: zowel voor moeder als kind heeft rustig sporten heel wat voordelen.”

“Een zwangerschap is een serieuze verandering, zowel fysiek en mentaal als sociaal”, vertelt Lien Matthijs. “Zeker bij een eerste zwangerschap ervaren vrouwen de lichamelijke veranderingen als heel heftig. Mentaal hebben ze dan soms niet de ruimte om nog aan sporten te denken, ook al zorgt bewegen net voor mentale rust. Sport kan een uitlaatklep zijn tijdens de spannende periode die aan de geboorte van een kindje voorafgaat, maar ook daarna.” Tegelijk zijn veel vrouwen bang om hun kindje schade te berokkenen door de schokken die sport met zich mee kan brengen. “Die angst is ongegrond: tenzij bij heel extreme sporten – maar die worden sowieso afgeraden tijdens een zwangerschap – is een baby voldoende beschermd door het vruchtwater. Dat is een natuurlijke schokdemper, waardoor een baby niet door elkaar geschud wordt als de mama aan het sporten of bewegen gaat.”

Minder zwangerschapskwaaltjes, vlottere bevalling

Net als voor niet-zwangere vrouwen heeft een actieve levensstijl ook voor toekomstige mama’s heel wat voordelen. “Wie regelmatig beweegt, kan minder last hebben van zwangerschapskwaaltjes zoals rugpijn of bekkenbodemklachten. Ook bij zwangerschapsdiabetes wordt bewegen aanbevolen.”

Hoe vlotter een vrouw kan bewegen tijdens haar zwangerschap, hoe vlotter bovendien de bevalling kan verlopen. “Ik vergelijk een zwangerschap graag met een sportprestatie: eigenlijk zou je negen maanden lang moeten ‘trainen’ om die ultieme krachtprestatie – de bevalling – neer te zetten. Het is logisch dat wie bepaalde spieren regelmatig traint door een actieve levensstijl, lichamelijk sterker staat om te bevallen en meer vertrouwen heeft in haar lichaam. Ook na de bevalling heeft die lichamelijke voorbereiding effect: zowel vrouwen die natuurlijk als met een keizersnede bevallen zijn, herstellen sneller.”

Lichaam als leidraad

Maar hoe behoud je een actieve levensstijl als je zwanger bent? En wat met zwangere vrouwen die op voorhand nooit sportten? “De maanden van een zwangerschap zijn sowieso niet het moment om een nieuwe sport uit te proberen. Vrouwen die voordien weinig actief waren, houden het best laagdrempelig. Dagelijks zouden we zo’n twintig tot dertig minuten moeten bewegen. Een blokje om wandelen hoort daar ook bij. Wie voor hier zwangerschap regelmatig sportte, kan dat gerust voortzetten tijdens de draagperiode. Het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren en om je sportieve ambities af te stemmen op je gewoontes van voor je zwangerschap. En volg bij een gecompliceerde zwangerschap altijd het advies van je arts op.”

Valkuilen en voordelen

“Er wordt veel gespeculeerd over de effecten van bewegen tijdens een zwangerschap op de baby”, gaat Lien verder. “Belangrijk om voor ogen te houden is dat het tijdens een zwangerschap niet de bedoeling is om tegen je limieten aan te werken. Daardoor kan je lichaamstemperatuur stijgen, waardoor de doorbloeding van de placenta beperkt wordt. Dat is handig om weten, maar komt eigenlijk zelden voor. Enkel bij Bikram Yoga of een saunabezoek stijgt je lichaamstemperatuur zo hard. Een ander, positief punt, is dat een baby zijn of haar mama voelt bewegen. Niet in die mate dat je zoon of dochter schokken voelt, wel omdat een baby voordelen ondervindt van de prikkels die hij of zij in de buik ontvangt. Net zoals vele toekomstige ouders tegen de zwangere buik praten om hun baby te laten kennismaken met het leven buiten de baarmoeder, kan sport daar ook bij helpen. Alle soorten prikkels stimuleren de ontwikkeling van de baby.”

MagazineGezinsbond Vlaanderen
RedactriceMaud Vanmeerhaeghe
5X SPORT VOOR ZWANGERE VROUWEN
ZWEMMEN

“De tijdelijke gewichtsloosheid die zwemmen met zich meebrengt, is een aanrader voor het zwangere lichaam. Bovendien is zwemmen goed voor al je spieren en gewrichten. Let wel op: duiken is geen goed idee, want het drukverschil kan schadelijk zijn voor je baby.”

WANDELEN

“Ben je het gewoon om veel kilometers te maken, dan kan je dat gerust blijven doen. een graadmeter voor je inspanning is een gesprek voeren: kan dat nog zonder dat je buiten adem raakt, dan ligt het wandeltempo en -niveau niet te hoog. Belangrijk tijdens een wandeling is dat je niet slentert. Je hoeft niet aan snelwandelen te doen – dat belast het bekken te hard – maar houdt er het best de pas in. Probeer ook waggelen te vermijden: veel zwangere vrouwen hebben de neiging om heel breed te wandelen, maar dat heeft tot gevolg dat je been- en bilspieren niet genoeg kunnen functioneren.”

FIETSEN

“Als je gaat fietsen, staan twee zaken voorop: je veiligheid en je houding. Vrouwen die het gewoon zijn om te fietsen, kunnen dat blijven doen. Alleen zijn evenwicht en coördinatie dan een aandachtspunt. Zowel bij sportieve als recreatieve fietstochtjes zorg je ervoor dat je stabiel op je zadel kan zitten. Zo komt niet te veel druk op je bekken te liggen.”

ZWANGERSCHAPSYOGA

“Yoga is laagdrempelig genoeg om mee te beginnen tijdens je zwangerschap. Zwangerschapsyoga is er – logischerwijze – op maat van het zwangere lichaam en focust op de balans tussen het mentale en fysieke aspect. Alles staat in teken van bewustwording en het leren luisteren naar je lichaam. Bij yoga hoeft het zwangere lichaam zich niet aan te passen aan de yoga, maar past de yoga zich aan wat een zwangere vrouw nodig heeft.”

ZWANGERSCHAPSPILATES

“Voor vrouwen die spierversterkend willen werken, is zwangerschapspilates aan te raden. Opnieuw is die sport er op maat van zwangere vrouwen. Pilates biedt de perfecte basis om na een zwangerschap door te vloeien naar andere sporten en wordt het liefst gegeven door iemand met een medische achtergrond.”