CORONAMAATREGELEN: DRAAG EEN CHIRURGISCH MONDMASKER (geen stoffen) + NEEM GROTE BADHANDDOEK MEE

Zwangerschapsyoga

Doelgroep
Dames in elk trimester van de zwangerschap
Datum
Dinsdag
Tijdstip
20:00 - 21:00

Deze lessenreeksen bestaan uit een mix van specifieke houdingen, ademhalingsoefeningen en relaxatietechnieken om de zwangere dame te leiden tot een staat van meer balans, zelfbewustzijn, fysieke kracht en mentale rust. Als kinesitherapeute bied ik jou hulp bij de voorbereiding op de bevalling en zet je op weg bij het herstel achteraf. 

Centraal staat het concept van ‘connectie’; de verbinding aangaan met je eigen lichaam en geest en met het groeiende wonder binnenin jou. Zwangerschapsyoga bereidt je voor op de bevalling en het moederschap nadien. En hoewel elke zwangerschap en bevalling uniek is en niemand je kan leren hoe je moet bevallen, leren deze yogalessen je omgaan met eventuele angsten, pijntjes te overwinnen en te vertrouwen op je eigen innerlijke instinct met het oog op een zo natuurlijk mogelijke bevalling.

Verschillende aspecten zoals spierspanning, ontspanning en mentale bewustwording komen aan bod. Door te voelen wat er gebeurt, krijgen jij en je naasten meer vertrouwen in de zwangerschap, bevalling en het ouderschap.

Voor wie?

Elke gezonde vrouw met een normale zwangerschap (zonder complicaties) mag deelnemen. Bij twijfel raadpleeg even jouw gyneacoloog.

Ervaring met yoga is niet nodig. Je hoeft niet sportief of bijzonder lenig te zijn om ermee te starten. Best wacht je met zwangerschapsyoga tot 14 weken (innestelingsperiode) om te vermijden dat je lichaam te veel nieuwigheden ondervindt in één keer.

Voordelen

  • Optimalisatie van de houding en preventie van klachten ten gevolge van lichamelijke veranderingen
  • Goede fysieke gezondheid
  • Veilige lichaamsversterking als voorbereiding op de arbeid en bevalling
  • Meer ruimte voor de inwendige organen en groeiende baby
  • Focus op de bekkenregio
  • Meer ruimte in de borstkas voor een comfortabelere ademhaling en meer energie
  • Verbetering van de doorbloeding en preventie van gezwollen enkels en benen
  • Vermindering van vermoeidheid en slapeloosheid
  • Ondersteuning van het lymfatisch stelsel
  • Balanceren van het gevoel van overeten
  • Mentale en fysieke connectie met jezelf en met je groeiende baby
  • Leren om te pauzeren en prioriteiten stellen
  • Mentale balans

Benodigheden

  • Zwangerschapskussen
  • Yoga- of fitnessmatje (liefst voldoende dik)
  • 1 à 2 dekentjes (om over je heen te leggen tijdens de eindontspanning, en poses zachter te maken)
  • Eventueel een extra kussentje voor je hoofd en nek
  • Flesje water om tijdig te hydrateren 
  • Makkelijke en comfortabele kleding (spannende yogaleggings zijn ideaal om de positie van jouw lichaam te evalueren)

Elke dame krijgt steeds 2 yogablokjes, 2 yogabolsters, één yogariempje en een lavendel oogkussentje om te gebruiken tijdens de les. Maar voel je vrij om je eigen yogamateriaal mee te nemen. 

Kostenplaatje

Deze lessen worden aangeboden in reeksen van 8 yogalessen, telkens op een vaste dag gedurende 8 opeenvolgende weken. De prijs is inclusief het gebruik van geschikt én zwangerschapsvriendelijk yogamateriaal en beperkt zich tot 6 à 8 deelneemsters per lessenreeks om een optimale begeleiding te garanderen. Een lessenreeks kost 112 euro en dient in één keer betaald te worden om te vermijden dat er last-minute plaatsjes vrij zouden komen. 

Begeleider